КІНЕЦЬ ЕПОХИ КНОПКОДАВСТВА?
news-image

З березня в Парламенті запрацювала сенсорна кнопка для голосування, яка фактично унеможливлює неперсональне волевиявлення. Що цьому передувало і до чого призведе ця ініціатива?

Запровадження сенсорної кнопки, безумовно, чи не єдиний дієвий спосіб уникнути кнопкодавства. Але ця ініціатива зовсім не нова для Верховної Ради, адже вперше сенсорну кнопку хотіли запровадити ще за часів спікерства Яценюка. Проте ефективною вона була лише в теорії. На практиці ж під час презентації один із журналістів продемонстрував, як можна обдурити систему і легким рухом руки зміг проголосувати двічі — за себе і за свого сусіда.

У подальшому були безрезультатні спроби знову запровадити сенсорну кнопку, але кожного разу під час тестування щось заважало: або технічно недосконала система, або специфічне розташування кнопки дає можливість кнопкодавити тощо.

Паралельно з невдалими потугами запровадити сенсорну кнопку в Парламенті, дієву систему запобігання кнопкодавству взяв і запровадив Київ. Це було зроблено Кличком одразу після приходу його на посаду міського голови. Парадокс, але Парламенту цілої країни зробити це було «важко», а столиця це в раз змогла
запровадити.

З приходом до влади Зеленського і його «слуг», проблема неперсонального 
голосування набула нових обертів. У 2019 році ВРУ навіть довелося запровадити кримінальне покарання за кнопкодавство. Але покарання у вигляді штрафу і позбавлення мандату не дуже злякало парламентарів.

Депутати й далі успішно кнопкодавили. Єдиний, хто попався “на гарячому” — нардеп Владислав Поляк із групи “Довіра”. Це було перше в історії генпрокуратури оголошення підозри за статтею Кримінального Кодексу щодо кнопкодавства. Однак чи буде покарання за цей єдиний випадок — питання риторичне.

Уже тоді стало очевидним, що карально-репресивні методи не діють на парламентарів. І єдиний шанс назавжди позбутися неперсонального голосування — це не попереджати і штрафувати, а зробити так, щоби кнопкодавити стало фізично неможливим.

Отже, виникає логічне запитання – чому за наявності яскравого прикладу Києва, центральна влада довгий час так і не спромоглася запровадити сенсорну кнопку в Парламенті? 

Відповідь очевидна – їй це було вигідно.

Ба більше, це було вигідно і попередникам. У попередньої влади також були проблеми з коаліцією і щоби протягнути ті чи інші рішення треба було або домовлятися (що не завжди вдавалося) або кнопкодавити.

Договорняки і кнопкодавство — золота классика українського Парламенту всіх 
часів. Чому ж саме зараз Верховна Рада наважилася імплементувати нову і на цей раз дієву сенсорну кнопку?

Причин декілька.

❗ Перша. Запровадження сенсорної кнопки, яка унеможливлює кнопкодавство – показник роботи, першою чергою, спікера Разумкова як керівника Парламенту, адже таке рішення може прийняти лише він.

Нагадаю, що напередодні запровадження сенсорної кнопки у ВР, Разумков завітав до Київради, щоби ознайомитися з системою Рада-4. Наразі Київрада й досі лишається першим і єдиним представницьким органом місцевого самоврядування в Україні, який встановив цю систему і унеможливити кнопкодавство на фізичному рівні.

Безумовно, позитивний досвід Кличка є прикладом і для спікера ВР. Тож ця ознайомча зустріч у КМР з системою Рада-4 була невипадковою. Тим самим Разумков вкотре нагадав у ЗМІ про себе як про активного та ініціативного політика, а вже згодом імплементував сенсорну кнопку в Парламенті.

❗ Друга причина. Незважаючи на те, що монобільшість має свої групи впливу, вона все одно проявляла згуртованість і порозуміння щодо голосування за ключові законопроєкти. Тобто голосів вистачало. Однак останнім часом стало очевидно, що монобільшість розвалюється. Серійне непризначення Вітренка першим віцепрем`єр-міністром – і міністром енергетики — яскраве тому підтвердження.

За таких обставин для голосування важливим буде кожнісінький голос. Тому введення сенсорної кнопки в роботу дуже посилює переговорну позицію Голови Верховної Ради серед фракцій і груп Парламенту. Адже дотягувати 5-10 голосів шляхом кнопкодавства вже не вийде, треба буде домовлятися. А координує домовленості хто? Спікер.

Отже, введення сенсорної кнопки дарує народові спокій, що парламентарі конституційно виконують свою роботу та, водночас, стає для Разумкова як політика потужним рейтинговим поштовхом. Тому цей крок ще більше посилює роль Спікера в Парламенті.


 

Блог
бер
01
2021
ЧОМУ ВЛАДА ПРОВАЛЮЄ ПРОСВІТНИЦЬКУ РОБОТУ ПО ВАКЦИНАЦІЇ?

Питання масової вакцинації проти COVID-19 наразі найзлободенніше та найманіпулятивніше для українського суспільства. І з її початком все активніше розпалюються дискусії навколо проблеми ефективності і…

Читайте також
Головні новини
ЧОМУ ВЛАДА ПРОВАЛЮЄ ПРОСВІТНИЦЬКУ РОБОТУ ПО ВАКЦИНАЦІЇ?
ТАРИФИ І ДІРЯВИЙ БЮДЖЕТ: ЯК ВЛАДА МАНІПУЛЮЄ ТАРИФНОЮ ТЕМОЮ
Всі новини
КАПІТОЛІЙ. ПОЧАТОК РЕВАНШУ ТРАМПА

Пошук новин...